Nieuw rangeerterrein bij Zwolle in gebruik genomen - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Nieuw rangeerterrein bij Zwolle in gebruik genomen

Zwolle – ProRail heeft maandag het nieuwe opstelterrein bij Hogeschool Windesheim in gebruik genomen. Vanaf eind 2018 is er ruim anderhalf jaar gewerkt aan het rangeerterrein met een oppervlakte dat vergelijkbaar is met zeventien voetbalvelden. Op het nieuwe terrein kunnen nu vier keer zoveel treinen staan dan voorheen.

Omdat in het hele land meer treinen gaan rijden besloot ProRail de oude rangeerterreinen in Zwolle en Haren te vernieuwen. Er was meer parkeerruimte nodig voor treinen die niet rijden of onderhoud nodig hebben. Het vernieuwde opstelterrein in het Gronings Haren werd begin deze maand al in gebruik genomen. Maandag volgde het rangeerterrein in Zwolle. Hier worden treinen ’s nachts geparkeerd, schoongemaakt en onderhouden. De NS bouwt nog een treinwasinstallatie en een technisch centrum.

Het opstelterrein bij Windesheim is state of the art volgens de spoorbeheerder. Zo is het voorzien van een vloeistofdichte folie om de drinkwaterwinning nabij het Engelse Werk duurzaam te beschermen tegen verontreiniging door treinen. In dit gebied wint Vitens drinkwater voor de regio Zwolle.

Voor het nieuwe opstelterrein was ruim 26 kilometer rails nodig, waarvan dertien kilometer hergebruikt is. Ook werd er 24 kilometer nieuwe bovenleiding aangelegd. Hergebruik was belangrijk voor de spoorbeheerder. Van de 22.000 dwarsliggers zijn er twaalfduizend hergebruikt. Er was dertigduizend ton ballastgrind nodig, ongeveer een kwart hiervan is gerecyclede ballast. Van de zestig oude wissels kregen er veertien een tweede leven.

Foto's 5
Nieuw rangeerterrein bij Zwolle in gebruik genomen - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Nieuw rangeerterrein bij Zwolle in gebruik genomen - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Nieuw rangeerterrein bij Zwolle in gebruik genomen - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Nieuw rangeerterrein bij Zwolle in gebruik genomen - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Artikel delen: