Gymnasium-leerlingen ronden schooljaar af met creatieve vertalingen van Griekse verhalen

Tempel van oppergod Zeus
Foto: Pixabay

Zwolle – Een musical, animaties en verfilmingen van diverse Griekse mythes en verhalen. Het kwam vrijdagmiddag allemaal voorbij tijdens het Online Podium van het Orfeo, het gymnasium van het Carolus Clusius College.

De afgelopen weken zijn de leerlingen uit klas 1 t/m 4 druk bezig geweest om de lesstof van de vakken Grieks en Latijn op een creatieve manier te verwerken. Van het verhaal van de weduwe van Efese, naar Hercules, Julius in lectica tot aan de Cycloop en Olympus in lockdown. Uiteenlopende creaties werden gemaakt, die de school niet onopgemerkt voorbij kon laten gaan.

Ouders, klasgenoten en docenten werden tijdens het Orfeo Online Podium door de leerlingen meegenomen in de Griekse mythologie.

“We vinden het belangrijk dat de leerlingen een podium krijgen om hun talenten te tonen. De afgelopen maanden heeft het onderwijs op een andere manier plaatsgevonden. Buitenschoolse activiteiten konden helaas geen doorgang vinden, maar zijn wel belangrijk voor de ontwikkeling van de leerlingen. Om de creativiteit en de interactie tussen onze leerlingen te benutten is het Orfeo Online Podium tot stand gekomen. Er zijn zoveel mooie creaties gemaakt die we mochten laten zien aan medeleerlingen, ouders en collega’s”, vertelt Michael Buijkx, docent Grieks en Latijn op het CCC.

Een van de optredens tijdens het Online Podium was een heuse musical die door de Orfeo-leerlingen uit klas 2 zelf was geschreven en geproduceerd. De musical vertelde het verhaal over de goden van de Olympus in lockdown. Elke leerling uit klas 2 vervulde een rol binnen de musical, die overigens geheel in het Engels werd opgevoerd. Uiteraard werden de coronamaatregelen strikt gehandhaafd. Er werd op 1,5 meter afstand van elkaar geacteerd en bij het zingen van de liedjes had elke leerling een faceshield op.

In elk optreden kwam de onderlinge samenwerking tussen de leerlingen goed naar voren. Leerlingen uit klas 4 verfilmden bijvoorbeeld een vertelling van een verhaal dat tijdens de les in het Latijn gelezen was. Op negen verschillende thuislocaties maakten leerlingen zelf delen van de film die uiteindelijk gemonteerd werd tot een geheel. Het is een mooi voorbeeld hoe leerlingen tijdens het onderwijs op afstand toch op een creatieve manier konden samenwerken aan een gezamenlijk project.

Docent Grieks/Latijn Joost Kooiman: “We zijn erg trots op onze leerlingen en kijken met plezier terug op deze succesvolle eerste editie. We zijn blij dat we het schooljaar op deze manier met elkaar konden afsluiten voor het vak Grieks/Latijn. Wij, maar ook zeker de leerlingen en hun ouders waren zeer enthousiast over de creatieve vertalingen en optredens die vanmiddag vertoond werden. Wat ons betreft is een traditie geboren.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)