Landstede verbetert beroepsonderwijs in Zambia

Zwolle – Met kleinschalige projecten gaat Landstede de kwaliteit van het onderwijs op scholen voor middelbaar beroepsonderwijs in Zambia verbeteren. Er is behoefte aan lesmaterialen en computers, maar ook aan nieuwe onderwijsvormen. Een van de scholen die van de expertise van Landstede profiteert, is het Lusaka Health Institute.


Hans van Halteren (l), Udo Lut en Cripin Labimba, Head of Department of Business Studies

Landstededocenten Dinie Baan en Jeannet Admiraal hebben een deel van het lesprogramma aangepast aan de huidige eisen, nadat zij tijdens een bezoek in oktober 2007 constateerden dat hieraan behoefte was.
In totaal bezochten de docenten drie onderwijsinstellingen in de Zambiaanse hoofdstad Lusaka en hoorden dat  onder andere lesmaterialen, computers, nieuwe onderwijsvormen en competentiegericht onderwijs broodnodig waren. Besloten werd om met het Lusaka Health Institute een kleinschalig project te beginnen. Het is de bedoeling om het lesprogramma verder aan te passen. Ook gaan de docenten dit najaar een training verzorgen voor de Zambiaanse docenten die in het skills lab werken.

Ondernemerschap stimuleren

Een ander project behelst het verbeteren van het praktijkonderwijs van de Business Department van het Evelyn Hone College, met name op het gebied van ondernemerschap. Het Evelyn Hone College biedt opleidingen op het gebied van handel en commercie, art & design en gezondheidszorg. Verbetering is nodig, want tot nu toe gaan slechts enkele studenten op stage en de praktijkprojecten kennen een laag praktijkgehalte, zo constateerden Landstedemedewerker Udo Lut, en Landstededocent Hans van Halteren afgelopen maand.

Omdat de mini-onderneming een goede manier is om ondernemerschap te leren, wordt hiermee onder de naam 'College Company' gestart. Bij een mini-onderneming gaan zes tot acht studenten een jaar lang producten verkopen met als doel winst te maken. Aan het eind van het schooljaar wordt de inleg en de gemaakte winst aan de aandeelhouders terugbetaald en wordt de onderneming beëindigd.

Met de implementatie van de College Company loopt de school vooruit op het invoeren van het competentiegericht leren. Ook sluit de College Company aan bij de opdracht van de Zambiaanse overheid aan het beroepsonderwijs om de ondernemersvaardigheden van de studenten te verbeteren. Als het project slaagt, wordt deze aanpak op meer scholen voor beroepsonderwijs ingevoerd.

Samenwerkingspartners

Bij het selecteren en uitvoeren van de projecten werkt Landstede samen International Child Support (ICS) te Nunspeet. ICS heeft als doel het onderwijs in een aantal ontwikkelingslanden te verbeteren om zo de ontwikkeling van het land te stimuleren.

Goed opgeleide jongeren kunnen nu eenmaal beter de arbeidsmarkt betreden.

Daarnaast zijn er nog twee organisaties betrokken bij de uitvoering van het project: consultancybureau CINOP en kenniscentrum Technical Education, Vocational and Entrepreneurship Training Authority (TEVETA). CINOP en  TEVETA maken de kwalificatiedossiers voor het beroepsonderwijs in Zambia. In deze kwalificatiedossiers staan de eisen waaraan iemand moet voldoen om een bepaald beroep uit te mogen oefenen.

De kosten van het project komen voor rekening van het ICS en het fonds van het Schokland Akkoord: een akkoord waarbij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en ontwikkelingsorganisatie Edukans projecten ondersteunen die het beroepsonderwijs verbeteren in Ethiopië, Ghana, Kenia en Zambia.

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Goed initiatief. doorgaans heb je in afrika eerder een soa te pakken dan dan een degelijk en erkend schooldiploma.
    is er al een rekening nummer geopend?

Reageer