Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Zwolle – De provincie Overijssel wil dat door Zwolle in de toekomst een tramlijn komt te rijden. Gedeputeerde Job Klaasen wil daarmee de sterk groeiende verkeersdruk aanpakken, zei hij maandag. De lijn moet in het verlengde liggen van de al gewenste tramlijn Kampen-Zwolle. Beide betrokken gemeenten nemen daarover later dit jaar een besluit. ‘Als ze besluiten dat hier een tram komt te rijden, dan is het een gemiste kans als je deze niet doortrekt naar het bedrijvenpark Oosterenk’, aldus Klaasen.

Volgens Klaasen kan de tramlijn tussen station Zwolle en het bedrijvenpark in de toekomst dagelijks 30 duizend passagiers verwachten. Het bedrijvenpark groeit en er komt een nieuw ziekenhuis. Op dit moment loopt er een landelijk proefproject waarbij werknemers gratis met bussen kunnen pendelen tussen station en bedrijvenpark. ‘Bussen staan nu al vaak vast. Je kunt van mensen wel verlangen dat ze meer gebruik maken van het openbaar vervoer, maar dan moet je het wel aantrekkelijk maken.’ De nieuwe lijn komt niet door de binnenstad te lopen. Animo om de nieuwe lijn te exploiteren is er al, aldus Klaasen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

51 gedachten over “Overijssel wil tramlijn door Zwolle”

  1. Ik heb de route al
    NS Station, Deventerstraatweg, Hortensiastraat (halte Landstede er bij), dan de brug over (ja dat wordt lastig denk ik). Dan richting Oosterenk. Nou hoe simpel kan het zijn.

  2. Tunnel ?
    Krijgen we dan een tramtunnel in Assendorp ?

    Onze burgemeester, Henkie Tramtunnel, heeft hiermee in Den Haag al veel ervaring opgedaan.

  3. Dit soort forse overschattingen zijn trouwens wel gangbaar bij OV-projecten. Die tram kan er echt van zijn leven niet uit qua kosten, en daarom moeten ze een beetje creatief zijn met de reizigersaantallen om de kosten te rechtvaardigen. Mijn inziens kan het “probleem” prima worden opgelost door wat extra gelede bussen in te zetten.

  4. 😀 Moet bekennen dat ik niets van een trolley weet, vond het wel grappig dat alleen Arnhem het heeft. Zal daar dan toch nog wel een succes zijn, want het loopt al 10-tallen jaren toch?

  5. Mja, misschien dat het precies voor die situatie voldoet. Misschien moet er ook wel geld bij, maar is overstappen op een ander systeem nog duurder. Ik weet het ook niet, maar als het echt wat was zag je het wel meer.

  6. waarom stoppen bij bedrijventerrein Oosterenk?
    Doortrekken naar de (nu echt onberijkbare) Hessenpoort! Gelijk ook met het oog op de toekomstige Ikea.

  7. En zou die tram dan ook door Zwolle Zuid kunnen lijkt mij ook wel nuttig als het staionnetje hier niet doorgaat.Eigenlijk had Zwolle met het uitbreiden van de stad al moeten beginnen met een ondergrondse metro vanuit alle buitenwijken naar het centrum.Nu alles volgebouwd is gaan ze eens aan het vastlopende verkeer denken,en nu kost het stukken duurder als dat ze het toen hadden gerealiseerd.

  8. @pieter,

    Wat een dikke kolder! Voor een metro moet je dagelijks minstens 50.000 reizigers hebben. dat redden we in zwolle in een week nog niet.

  9. breder zien
    wellicht is het handig om in de overwegingen en standpunten te betrekken, dat er ook wordt nagedacht over een tramverbinding tussen Zwolle en Kampen (de lightrail oplossing). Het voorstel van de gedeputeerde is dan een onderdeel van een groter geheel.

  10. @ John, gaat dat stukje over “een tram in Stadshagen” in De Vinexpres van gister, dan misschien over die tram tussen Zwolle en Kampen? Lijkt me idd niet handig over 2 projecten te praten, misschien is een online-tekening van de wijken waar de tram zou moeten komen wel duidelijk. Begrijp dat het geld ervoor is?

  11. Ik hoop, als ze het plan doorzetten, een begin gemaakt wordt met een soort aorta vanuit het station. Aansluiting naar Kampen, met haltes in de richting stadshagen, en richting hessenpoort, met haltes door assendorp, berkum en het industrie.kantoorgebied.
    Kunnen ze later op knooppunt-haltes verdere lijnen leggen naar bijv. zwolle zuid en de aa-landen.
    En eventueel een lijntje naar Meppel met een speciale tussenstop op airport zwolle.(tussen meppel en hessenpoort vlak naast station zwolle-hessenpoort(aansluitend op het rova punt))

  12. De Lightrail of tramverbinding gaat over bestaand spoor naar Kampen.

    De verbinding naar de Oosterenk zal normaliter ook over bestaand spoor moeten gaan met een aftakking bij Zalné,

    anders ben je naar mijn mening een beetje aan het luchtfietsen 😉 met een trambaan dwars door Zwolle, want kostbaar, maar ik heb geen overzicht over de beschikbare financiën…

    Denk eens aan je klanten en hun vertrek en eindpunt : De scholieren met bestemming Oosterenk komen meerendeel van het (Centraal)station, waarschijnlijk idem dito het kantoorpersoneel. Bezoekers van de Isala klinieken kunnen vanuit Kampen/Mastenbroek/Stadshagen/CentraalStation doorreizen naar het ziekenhuis. Bezoekende supporters kunnen doorreizen naar het Oosterenkstadion en hoeven niet meer door Assendorp worden geleid.

    In de toekomst zit er ook nog een halte bij Hessenpoort in wellicht.

  13. Graag ook weer een tram hier aan het blekerswegje. Wie trouwens nog een stukje van de paardentram van vroeger wil zien, moet maar eens naar het blekerswegje komen. Daar ligt nog een metertje of 20, met een bordje van de gemeente Zwolle dat nodig aan vervanging toe is.


  14. Op I’net kan je al heel wat informatie over de tramlijnen in zwolle vinden; waarschijnlijk komt de lijn zo te liggen:
    Kampen, kampen oost (ligt industrieterrein), eventueel s’heerenbroek, stadshagen (kunnen ook twee stations verdeeld worden) voorst, (veerallee?) station zwolle.
    dit traject komt er dus zowiezo, en als de plannen voor oosterenk doorgaan:
    deventerstraat weg, hortensiastraat (terhoogte van landstede?) en dan moeten ze die weg gewoon verlagen dan komt er gewoon een lage brug over het kanaal, komt toch geen enkele boot langs, dan een halte bij wipstrik en aan het eind halte oosterenk/openluchtbad/ziekenhuis etc.

    verlengen naar hessenpoort is ook een goed plan, alleen ik ben bang dat mijn bankstel die ik dan van de ikea haal te groot is voor de tram 😉

Reacties zijn gesloten.