Ruben Nooter bij vijver van Unit 3 Onderwijsroute 10-14
Ruben Nooter bij vijver van Unit 3 Onderwijsroute 10-14

Onderwijsroute 10-14 en Team Migaloo ruimen Zwolle op

Zwolle – Zaterdag 19 september is het World Cleanup Day. Omdat scholen op zaterdag dicht zijn is de World Clean Up Day voor scholen dit jaar woensdag 16 september. Deze dagen wordt er vanuit 180 landen wereldwijd door meer dan 20 miljoen mensen zwerfafval opgeruimd.

Duurzaamheid is een belangrijk thema in de maatschappij. In Unit 3 van Onderwijsroute 10-14, locatie Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle, zal dit onderwerp verweven worden in het onderwijs, zowel tijdens projectdagen als in de dagelijkse gang van zaken. Woensdag trappen ze World Cleanup Day af met een projectdag, die bestaat uit voorlichting over het thema, een Clean-Up in de omgeving van de school en een inhoudelijke les.

Voor de gastles en Clean-Up sluit ook Team Migaloo aan. Team Migaloo bestaat uit twee docenten uit Zwolle. Aidan Scherpbier docent op de Thorbecke Scholengemeenschap en Tristan Welmers docent bij het Windesheim. Zij hebben zich als Team Migaloo samen ingeschreven voor de zwaarste roeitocht ter wereld. Non stop, unsupported 5000 kilometer roeien over Atlantische Oceaan. Zo’n 40-60 uur samen in een roeiboot die zo’n 7,5 meter groot is.

In eerste instantie was dit voor henzelf een ultieme doel maar toen zij bedachten om de roeitocht in te zetten als middel voor de bewustwording rondom plastic in de oceaan en de natuur veranderde dit. Samen met onderwijsorganisaties kijken zij hoe ze door acties die bewustwording kunnen vergroten bij jongeren. World Cleanup Day met Onderwijsroute 10-14 is hier een mooi voorbeeld van.

Naast praten over zwerfafval steken de leerlingen van Unit 3 Onderwijsroute 10-14 ook de handen uit de mouwen met een Clean-Up. Onder begeleiding van docenten ontdoen ze de wijk rondom de Thorbecke Scholengemeenschap van zwerfafval. In de middag doen leerlingen een aantal proefjes met kauwgom. Ze onderzoeken verschillende eigenschappen van kauwgom en ontdekken waar kauwgom van gemaakt wordt. Vervolgens gaan ze aan de slag met een uitdagende opdracht om kauwgom in het milieu te voorkomen.

“Door de leerlingen dagelijks in aanraking te brengen met duurzaamheid, beogen we het bewustzijn van de leerlingen te vergroten, in de hoop dat zij niet alleen op school met dit onderwerp bezig zullen zijn, maar dat het onderdeel wordt van hun dagelijks leven,” aldus Frank de Groot, regisseur bij Unit 3 Onderwijsroute 10-14.

Artikel delen: