Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex

Zwolle – “Door het aantal contactmomenten en reisbewegingen verder te beperken, grijpen we in op die plaatsen waar risico op overdracht van het virus het grootst is.” Dat zei de minister-president dinsdag toen hij opnieuw verscherpte coronamaatregelen aankondigde. Een biertje drinken in de kroeg zit er al tijden niet meer in. Een bioscoopje pakken of een museum bezoeken is ook niet meer mogelijk. Het sporten in de frisse buitenlucht wordt verder ingeperkt en buiten mag je nog maar met twee mensen over straat. ‘Drukte vermijden en afstand houden. Dit doe je voor jezelf en voor je naasten’ is het motto van het kabinet.

In het vandaag verschenen advies van het Outbreak Management Team (OMT) valt te lezen dat de adviseurs van het kabinet zich zorgen maken over de besmetting onder jongeren en adolescenten. Zij adviseerden dan ook om de komende twee weken alle scholen vanaf de bovenbouw van het middelbaar onderwijs tot en met de universiteiten te sluiten. De regering heeft dit advies terzijde geschoven. Hierdoor zullen er komende weken nog steeds studenten als haringen in een ton zitten in propvolle bussen. De coronaregels staan het toe dat alle zit- en staanplaatsen in het OV gebruikt mogen worden.

Busvervoerder Keolis is zich goed bewust van het probleem. Op het busstation staan extra bussen gereed. Voor de ochtendspits begint staan er al toezichthouders van Keolis paraat op het busstation. Als de klok acht uur slaat stroomt het er ineens vol met studenten. Er lijkt geen einde te komen aan de mensenmassa. De handhavers nemen hun posities in bij de openstaande deuren van een XXL-‘Deltion’-bus. Zodra ze merken dat alle zitplaatsen bezet zijn en er al veel studenten moeten staan voorkomen ze dat er nog meer mensen in de propvolle bus stappen.

Een Keolis medewerker wenkt naar een chauffeur. Ze loopt gelijk naar een witte 18-meter bus en manoeuvreert deze handig voor de volle bus. Als een schaapherder loopt een handhaver van Keolis naar de extra bus. De kudde studenten loopt mekkerend achter hem aan. Ook deze bus zit in mum van tijd stampvol en vertrekt richting het Deltion terwijl een grote groep achterblijft op het busstation. Zij moeten wachten tot de volgende bus komt. Bij lijn 2 naar Holtenbroek staan geen handhavers voor de busdeuren. Ondanks dat de bus vol zit stappen er nog steeds studenten in. Een medewerker van Keolis doet zijn best door studenten te vragen om een andere bus te nemen. Bijna niemand trekt zich iets van hem aan. “Om moedeloos van te worden,” verzucht de man. “Als je niets zegt dan lopen ze sowieso de volle bus in.” De overvolle bus vertrekt en zet koers richting Cibap.

Door het goede onderlinge contact met de scholen is Keolis er al in geslaagd om het aantal overvolle bussen tot een minimum te beperken. “We evalueren de situatie voortdurend met Keolis en zeven andere scholen,” zegt Margreet Reuvekamp, woordvoerder van het Cibap. De school dringt er bij haar studenten op aan om niet plaats te nemen in een volle bus. “Een bus eerder nemen of gaan fietsen kan ook,” aldus Reuvekamp.

Bij het Deltion gaat het er vergelijkbaar aan toe volgens woordvoerder Agnes Sweitser van het Deltion College. “Het grootste deel van de tijd gaat het goed en zijn er geen problemen. Daar waar problemen ontstaan, is gedrag de enige mogelijkheid om te reguleren. En dat is megacomplex. Dagelijks moedigen we onze leerlingen aan om te voldoen aan de richtlijnen en als de bus te vol is een volgende bus te pakken of nog beter te lopen of fietsen naar school.”

Keolis kan zich hier ook goed vinden. Het probleem doet zich alleen nog voor in de ochtendspits. “Op lijn 2 is over het algemeen rustiger dan op de Deltion lijnen,” zegt Lotte Hendriksen, woordvoerder van Keolis. “Door de gespreide lesroosters zijn we er samen in geslaagd dat alleen op sommige ochtenden de bussen nog erg vol zitten.”

De Veiligheidsregio erkent het probleem. “We zijn in overleg met de scholen en Keolis,” zegt burgemeester Peter Snijders, voorzitter van Veiligheidsregio IJsselland. “We hebben deze problematiek in het openbaar vervoer aangekaart in het Veiligheidsberaad. Uiteindelijk maakt het kabinet haar afwegingen en daar moeten we het mee doen.” Het neemt in ieder geval niet weg dat studenten op het perron van het busstation anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden. Dit zegt Arjan Mengerink, directeur van de Veiligheidsregio. “Met de betrokken partijen gaan we bekijken hoe dit in praktijk valt te realiseren,”

Het alleen samen kunnen we corona verslaan ligt nu grotendeels op het bordje van busvervoerder Keolis en de scholen. Landelijk zijn er geen regels te verwachten die een einde maken aan de kans op overdracht van het virus in de volle bussen. Het valt en staat bij de wil van de studenten om gehoor te geven aan de geldende regels en gegeven adviezen.

Foto's 12
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Overvolle bussen naar scholen in Zwolle: gedrag reguleren is megacomplex - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Artikel delen: