Sense spreekuur wordt een succes

Zwolle – De feestelijke lancering van de Sensespreekuren tijdens de Gezondheidsmarkt van het Deltion College is zeer succesvol verlopen. De GGD had de achtste editie van de Gezondheidsmarkt uitgekozen om de nieuwe dienst ‘Sense’ te lanceren. De gezondheidsmarkt van Deltion is dé ontmoetingsplek voor Studenten en Gezondheidsorganisaties. Ruim 30 instellingen waaronder de GGD  presenteerden zich aan de studenten. De informatie die de studenten vergaarden kunnen ze later in de praktijk gebruiken om bijvoorbeeld cliënten door te verwijzen naar specifieke instellingen.

Het Sense spreekuur is een aanvulling op de bestaande soa-spreekuren van de GGD en is bedoeld voor jongeren die niet naar hun eigen huisarts kunnen of willen met vragen over seksualiteit. Ze kunnen bij Sense gratis en anoniem terecht voor informatie, hulp en advies over bijvoorbeeld anticonceptie, homoseksualiteit, onbedoelde zwangerschap, soa, seksueel geweld, enzovoort. Ook worden recepten voor de pil geschreven en worden jongeren geholpen om de goede weg te vinden naar de juiste hulpverlener. Om de start van Sense onder de aandacht te brengen bij zowel de doelgroep van Sense (studenten Deltion) als bij intermediairs en algemeen publiek organiseerde de GGD een aantal startactiviteiten op de gezondheidsmarkt.  

Zo was er een uitgebreide informatiestand waar voorlichting en informatie werd gegeven en er werd geoefend met een condoom omdoen. Daarnaast waren er workshops over veilig vrijen, condooms, anticonceptie en weerbaarheid. In één van de lessen schoof een speciale gast aan, te weten Marcel van Roosmalen, auteur van de Intermediair. Deze week publiceert hij een artikel over Sense.

Verder was er volop deelname aan de creatieve wedstrijd ‘Wie versiert het mooiste Sense-hart’ (logo van Sense) en als uitsmijter een heuse rapwedstrijd. Studenten promootten Sense door zelf een Sense-rap te bedenken en deze voor de officiële aftrap van de dienst ten gehore te brengen. De winnende formatie en de winnaar van de ontwerpwedstrijd kregen een prijs: bioscoopbonnen en chocoladeletters die samen het woord Sense vormden en een Sense geurkaarsje in de vorm van een hart.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)