Zwolle zet in op slimme mobiliteit

Zwolle РOok Zwolle kan te maken krijgen met de verkeersinfarcten zoals die zich in de Randstad voordoen. Om dit te voorkomen wil de gemeente Zwolle verstokte automobilisten verleiden een slimme keuze te maken uit vervoersmiddelen. En dat is maar ̩̩n uit het pakket maatregelen in de Mobiliteitsvisie van het college.

Ook wil de gemeente meer rekening houden met fietsers en voetgangers bij het aanleggen van de stad. Verder moet het gebruik van OV met 5 procent kunnen groeien. Alle trends wijzen erop dat het autobezit en -gebruik de komende tien jaar gaan toenemen met bijna 30 procent. Files, luchtverontreiniging en geluidshinder nemen dan toe. Ook in Zwolle, het scharnierpunt tussen Noord-Nederland en de Randstad. In de Mobiliteitsvisie legt het college van B&W toe hoe ze dat probleem willen aanpakken.

Het college kiest voor een gevarieerde aanpak:

Slimmer kijken naar indeling van de stad.

Wie eerst een groot bedrijventerrein aanlegt en dan pas gaat nadenken over de benodigde toegangswegen, zet de wereld op zijn kop. In Ruimtelijke Ordeningsplannen gaat de gemeente toetsen of over de verkeerseffect is nagedacht. Ook zal de rol van bereikbaarheid per fiets en OV nadrukkelijker worden meegenomen.

Bevorderen van slimme keuzes van reizigers

Door samen te werken en afspraken te maken met OV-aanbieders, aanbieders van huurfietsen en deelauto´s, werkgevers en publiekstrekkers als de IJsselhallen wil de gemeente bevorderen dat mensen verleid worden de auto te laten staan en voor een goed alternatief te kiezen. Of voor een combinatie daarvan.

Een volwassen kijk op fietsen

Korteafstandsforensen en scholieren kunnen prima met de fiets. Bijvoorbeeld tussen Kampen en Zwolle. Of tussen Stadshagen en het centrum. Maar dan moeten er wel goede en veilige fietspaden liggen en voldoende stallingruimte aanwezig zijn in de binnenstad en bij het station. Ook moeten mensen die in Zwolle aankomen gemakkelijk een OV-fiets kunnen huren voor het natransport.

OV moet met 5 procent kunnen groeien.

Zwolle zal straks nog meer een OV knooppunt worden. Rondom het station en aan de oostkant van de stad loopt het OV-verkeer nogal eens vast. Daarnaast is de grens in zicht van de capaciteit van het station en de tunnel eronder. Met de komst van de Hanzelijn wordt het alleen maar drukker. Er zal dus moeten geïnvesteerd in de doorstroming van OV en de voorzieningen om meer groei mogelijk te maken.

De verbindingen rond de binnenstad opnieuw bezien

De binnenstad is autoluw gemaakt. Dat komt de sfeer en de commercie ten goede. Maar daardoor is het verkeer wel drukker aan de buitenkant. Bewoners en verkeersdeelnemers hebben daar last van. Naast de aanpassingen die al worden gedaan, zoals aan de Ceintuurbaan, is het noodzakelijk de huidige ontsluiting opnieuw te bezien. Vooral ook omdat het gebied rond het station en de emplacementen op de schop gaat.

Samenwerken met rijk, provincie en marktpartijen

Omdat de verantwoordelijkheid voor verschillende vervoersstromen bij verschillende partijen ligt en niet alle wegen van de gemeente Zwolle zijn, is een goede samenwerking essentieel. De partijen moeten samen doelen stellen en beleid maken in een zogeheten koersdocument.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

8 gedachten over “Zwolle zet in op slimme mobiliteit”

  1. “Slimme oplossingen” weer zo’n loze kreet die het goed doet bij beleidsmakers maar waar de gemiddelde weggebruiker/reiziger niks van merkt.

  2. “Slimme” mobiliteit zijn lapmiddelen die geld kosten en nauwelijks wat helpen, zo is vaak genoeg uit het verleden gebleven, en niet alleen in Zwolle. 5% OV groei vind ik trouwens niet bepaald ambitieus er gaat nu haast niemand met het OV (behalve scholieren). Vanaf Stadshagen kan je met de bus niet eens op de Marslanden komen.

  3. Deelauto’s, “slimme mobiliteit”…allemaal onzin!

    We hebben het onlangs kunnen zien. Er wordt telkens geroepen, dat wanneer slechts 10% van de automobilisten niet de auto neemt, maar het openbaar vervoer we geen files meer hebben. Op de “filevrije dag” had meer dan 10% van de mensen aangegeven niet de auto te zullen nemen. Toch stonden er zeker nog vrij veel files! Wat mij betreft is dus aangetoond, dat we daar niet op in moeten zetten! Gewoon meer asfalt leggen en zorgen dat mensen kunnen rijden!

    Hetzelfde geldt voor die verkeersknip in Stadshagen. Mensen gaan nu eenmaal met de auto! Dat moeten ze eens leren begrijpen!

  4. Mensen gaan nou eenmaal met de auto…. inderdaad. Daar ligt het probleem. En maar afgeven op ‘slimme mobiliteit’?

    De automobilist ergert zich groen en geel aan de lange rijen auto’s/files.
    De automobilist ziet vervolgens iets over ‘slimme mobiliteit’.
    De automobilist heeft het al vaker voorbij zien komen en merkt dat die ‘slimme mobiliteit’ niet werkt.

    En het werkt inderdaad niet. En waarom niet? Omdat de automobilist blijkbaar niet slim genoeg is om te bedenken dat hijzelf deel uit kan maken van die ‘slimme mobiliteit’ door z’n reet uit de auto te halen en z?lf gebruik te gaan maken van die ‘slimme mobiliteit’.

    Maar dat komt dus ?cht niet in ze op. De hele wereld moet veranderen, zolang ze zelf maar hun achterwerk in de auto kunnen blijven plaatsen.

  5. Overigens ga ik zelf iedere dag op de fiets naar het werk (ook als het regent).
    Alleen mijn volgende project is in Groningen…dat ga ik niet dagelijks fietsen. 😉

    Ik zie daarnaast niet echt een goed alternatief voor de auto. Openbaar vervoer? Volgens mij ben ik dan echt veel langer onderweg dan nu.

  6. Groningen niet fietsen? Watje ;D

    Er zijn ongetwijfeld (genoeg) mensen die best met acceptabele argumenten aan komen zetten om de auto te pakken. Zwolle-Groningen zou ik persoonlijk ook wel rekenen tot een acceptabele reden (alles is subjectief).

    Maar voor een ieder die de auto pakt, is het een smoes?

    Tien smoezen om niet te hoeven fietsen

    1. Het regent te vaak in Nederland.
    Antwoord: volgens de statistieken van het KNMI regent het maar 6,5% van de tijd.
    Speciaal voor de vrouwelijke fietsers is er nu heel charmante, ademende regenkleding om `singing in the rain` naar het werk te fietsen. Kijk op http://www.wetanddry.nl

    2. De afstand naar mijn werk is te groot.
    Antwoord: voor de meeste mensen is een afstand tot twintig kilometer enkele reis geen bezwaar. Probeer anders fietsen en reizen per auto of OV te combineren.
    Bijvoorbeeld door het laatste deel van uw traject per vouw- of OV-fiets af te leggen.
    Of kies er anders voor een of twee dagen te fietsen.

    3. Je wordt er bezweet en verhit van.
    Antwoord: zorg voor een douche- of wasgelegenheid op het werk. Zorg voor droge kleding (neem het mee of hou het op het werk beschikbaar). Je hoeft je niet in het zweet te fietsen. Met 16 kilometer per uur schiet je conditie al vooruit en dat is een vrij rustig fietstempo.

    4. Op het werk is representatieve kleding noodzakelijk.
    Antwoord: bij een afstand van vijf tot acht kilometer kun je best in nette kleding fietsen zonder verfomfaaid aan te komen. Zie ook vraag 3.

    5. Fietsen kost te veel tijd.
    Antwoord: op de korte afstand is een fiets sneller dan een auto. Je hoeft niet lang naar een parkeerplek te zoeken. Met fietsen naar je werk bespaar je verder de tijd om te moeten sporten voor je broodnodige gezondheid.

    6. Je kunt zo weinig meenemen op de fiets.
    Antwoord: op een bagagedrager kunt u redelijk wat kwijt. Er zijn zelfs speciale zijbevestigingen voor attachékoffertjes en manden voor op de voorkant van de fiets. Kijk kritisch naar wat u wilt meenemen naar het werk en terug.

    7. Mijn werk is ambulant.
    Antwoord: om het land van klant naar klant te doorkruisen is een auto noodzakelijk. Maar ook hier is een kritische blik nooit weg. Plan uw werk zo dat u niet per se iedere dag op pad hoeft. Bouw een telefoondag of kantoordag in, dan kunt u wel een keer fietsen.

    8. Mijn fietsroute is onveilig.
    Antwoord: dat kan voorkomen, vooral bij onregelmatige werktijden. Samen fietsen kan dit oplossen of een andere route uitstippelen. Ook kan uw bedrijf met de gemeente overleggen om bepaalde plekken veiliger te maken.

    9. Fietsen? Voor de koffie niet zeuren.
    Antwoord: er zijn van die mensen die dit (zonder het woord fietsen) op hun kantoordeur hebben staan. Het type is liever lui dan moe. Het is geen ochtendmens, het rookt en drinkt vermoedelijk veel. Het wil en zal het autootje nemen. Een tip voor mensen met deze leefstijl: neem in plaats van een fiets een goede levensverzekering voor uw nabestaanden…

    10. Fietsen worden altijd gestolen.
    Antwoord: het stelen van fietsen is inderdaad een irritant verschijnsel., maar de fietsendief bestaat bij de gratie van de heler en een medeplichtige koper. De laatste groep is blijkbaar zo groot dat fietsen stelen blijft lonen. Vraag uw werkgever om een afsluitbare of bewaakte fietsenstalling. Verzeker uw fiets en zorg voor een goed slot.

  7. Ik vind een aantal puntjes wel onzin hoor…

    Ik fiets redelijk rustig en toch krijg ik het er wel warm van!

    Regen is inderdaad een zwak excuus. Zeker als je ook wel 10 minuutjes eerder of later kunt beginnen. Het regent bijna nooit de hele dag!

    Voor mijn vriendin vind ik de reden: de fietsroute naar mijn werk is onveilig wel een reden. Zij moet dan van Zwolle-Zuid, langs Holtenbroek naar Stadshagen fietsen. Gelegenheid om met collegae mee te fietsen is er niet echt door onregelmatige werktijden. Nee, dat zie ik ook lang niet altijd graag gebeuren!
    Ik denk wel, dat het puntje “niet zeuren voor de koffie” ook een beetje meespeelt 😉

Reacties zijn gesloten.