Basisscholen verrast met concert Meander Bigband

Zwolle – Vrijdagmorgen gaf het schoolorkest van het Meander College wederom een concerttour langs een drietal Zwolse bassisscholen. De Meander Bigband gaf deze dag een educatief concert op drie basisscholen. Achtereenvolgens werden de Klokbeker (Zwolle-Zuid), de Wendakker (Stadshagen) en de Wilgenburg (Aa-landen) bezocht door het 45-koppige orkest.

Het enthousiaste orkest, onder leiding van de bezielende dirigent Albert Dam, tourde vrijdag langs de drie bassischolen in Zwolle. De leerlingen waren daarbij zeer verrast. Zij wisten niet dat de Bigband hun school zou verblijden met een uur durend optreden. De kinderen werden nauw bij het concert betrokken. Ze moesten muziekinstrumenten raden en er viel zelfs een prijs te winnen als men raadde hoeveel keer de trompetten in een nummer heen en weer zwaaiden. Dat dit 85 keer was geeft het swingende karakter van de band aan. Met een polonaise op een 'paling-medley' namen de scholieren afscheid van de Meander Bigband.

De Meander Bigband is voor muzikale kinderen al jaren een reden om voor het Meander College te kiezen na hun basisschoolperiode. Als vervolg op de florerende bigband heeft de cultuurschool sinds dit jaar ook een Meander Junior Bigband: een schoolband die uitsluitend bestemd is voor 1e en 2e-klassers van het Meander. De Bigband heeft dit schooljaar er alweer 5 concerten op zitten en maakt zich na de basisschooltour o.a. op voor het Heerder Jazzfestival op 7 november en het landelijke Prinses Christina Jazzconcours in Amsterdam op 30 november. Meer informatie op www.meanderbigband.nl.

Artikel delen:
Reacties 11
  1. Muziek J. is écht heel belangrijk voor veel mensen. Als je saaie grijze schooldag dan door zo'n creatieve & culturele uiting wordt onderbroken, kan dat verfrissend werken op de rest van de dag volgens mij. Of de interesse opwekken om zelf actief (of passief) wat met muziek te doen. Zo te zien beleven er veel kinderen plezier aan.
    Maar goed, je kunt natuurlijk ook overal een negatieve insteek op bedenken.

  2. "gewoon" naar school
    Beste J, er is best wel wat veranderd in onderwijsland, sinds u en ik naar school gingen. Zo is het Meandercollege een officieel erkende culturele middelbare school, waarop leerlingen de toelatingseisen van het conservatorium kunnen behalen. Dit optreden is dus een soort "stage" waar ook een verslag van geschreven moet worden, etc…
    Als u had gezien hoe zij in een strak tijdschema in tien minuten na aankomst alle apparatuur, stoelen en lessenaars hadden klaarstaan om te beginnen, had u vast ook gezien dat zij wel degelijk iets geleerd hebben van dit project. 😉

  3. FEEST!
    In een woord geweldig! Wat hebben de kinderen een plezier gehad en wat werd er uitstekend geluisterd naar de vragen en de instrumenten!
    Overigens is 7 november 's avonds, in de vrije tijd van de leerlingen, net als 30 november in Amsterdam.
    Het was een feest, iedereen bedankt!

  4. Tja, meneer de Winter. Nu snap ik vanuit welk gezichtspunt u spreekt. Ik noem dit de platte-aarde-filosofie Heeft u toevallig kinderen op het Meander, dat u zich zo druk maakt?
    Wees gerust. Ik zal u nog iets vertellen en als u dan weer met dooddoeners komt, stop ik de discussie met u.

    Deze kinderen worden niet zomaar een beetje van de straat gehouden. Muziek is niet alleen een verrijking van je leven en een aangename tijdsbesteding (leuker en nuttiger dan bijvoorbeeld bushokjes vernielen), maar musiceren maakt kinderen intelligenter en ontwikkelt het leervermogen.

    Dit is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Dit tonen onafhankelijke onderzoeken van de afgelopen jaren aan.
    Nee, dit zijn geen door het bedrijfsleven gefinancierde flut-enquetes, zoals u wellicht zult tegenwerpen. Deze ontdekkingen zijn gedaan door wetenschappers van naam op het gebied van neurologie, biochemie, psychologie en sociologie.

    Wetenschappelijk onderzoek, dat wil zeggen dat het gepubliceerd is in gezaghebbende vaktijdschriften en dat andere wetenschappers in andere landen dit onderzoek dunnetjes hebben kunnen overdoen en tot dezelfde conclusies zijn gekomen.
    U moet dat zo zien: vroeger dacht men dat de aarde plat was. Tegenwoordig kan iedere scholier u bewijzen aanleveren dat de aarde rond is, omdat dit al op vele manieren is aangetoond en onderzocht.

    Zo gaat dat momenteel ook met hersenonderzoek en daarmee verwant: de leerpsychologie.
    De afgelopen 10 jaar hebben verschillende onderzoekers over de hele wereld in hersenen gesneden, mensen door de scanner gehaald, grootschalige groepsonderzoeken bij kinderen en volwassenen gedaan, etcetera, etcetera …

    En wat BLIJKT nu? Kinderen die musiceren hebben véél meer hersenverbindingen dan niet musicerende kinderen. Musicerende kinderen leren daarom sneller, komen met creatievere oplossingen voor problemen, zijn socialer, kunnen zich beter aanpassen aan veranderende omstandigheden

    Het Meander is dus enorm effectief bezig. De kwaliteit van het onderwijs stijgt hiermee enorm.

    Helaas duurt het net als met de platte aarde eventjes voordat dat door iedereen aanvaard wordt.
    Nieuwe inzichten zijn soms pijnlijk. "Heb ik mijn hele leven gedacht dat de aarde plat was, blijkt hij rond!"
    "Heb ik mijn hele leven gedacht dat kinderen vanzelf slimmer worden als ze maar het voorgeschreven aantal uren in de schoolbanken zitten, blijkt dat het om de kwaliteit gaat en niet om de kwantiteit! Ik had dus z?lf ook korter naar school gekund!

    Shit!"

    😉

  5. Als oud leerling van het Meander en lid van de Big Band heeft muziek me absoluut niet datgene opgeleverd wat ik had gedacht. Inmiddels heb ik een uitkering en ben ik verplicht om een omscholingstraject te gaan volgen.

Reageer