Oost-West verbinding tussen Alkmaar en Zwolle

Zwolle – Aan de vooravond van besluitvorming over de rijksbijdrage worden binnenkort de regionale en nationale belangen van de gewenste verkeersverbinding van Alkmaar naar Zwolle nog eens op de kaart gezet.

De N23 creëert nieuwe kansen voor een regio die sneller groeit dan de rest van Nederland, zelfs sneller dan de Randstad. Kansen die niet alleen van regionaal, maar ook van nationaal belang zijn. Denk aan de N23 als alternatieve Oost-West verbinding voor de drukke Randstad, als impuls voor vervoer over water door middel van overslagterminals of ter verbetering van de bereikbaarheid van Lelystad Airport. De N23-regio in Noord-Holland, Flevoland en Overijssel heeft niet stil gezeten. Er is door de regionale partijen maar liefst 250 miljoen euro bij elkaar gebracht, bijna de helft van de totale kosten. Voor aanvullende financiering is in april een aanvraag voor 275 miljoen euro gedaan bij het Rijk. Eind november vindt hierover behandeling plaats in de Tweede Kamer.

Vooruitlopend op de besluitvorming over de rijksbijdrage vindt een N23-bijeenkomst voor genodigden plaats op vrijdag 14 november aanstaande in Lelystad. Met een boeiend en gevarieerd programma wordt nog eens onderstreept waarom de N23 van essentieel belang is voor de voeding en de verkeerskundige ontlasting van de Randstad. Tweede Kamerleden, onder wie Ger Koopmans (CDA), gaan met elkaar in debat over de wens en noodzaak van investeringen in de schil van de Randstad. Fred Schoorl, directeur Strategie Ymere, Ton Venhoeven, atelier Rijksbouwmeester en Miranda Reitsma, provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit, geven hun visie op de economische ontwikkelingen en ruimtelijke kwaliteit in de N23-regio. Daarnaast wordt een aantal succesvolle voorbeelden uit de regio belicht: de Hanzelijn, Roggebotsluis en Seed Valley.

Artikel delen:
Reacties 15
  1. Waarom nou niet direct een volwaardige A-snelweg aanleggen i.p.v. een N23?
    Of moet het weer dubbelop geld kosten zodat de wegenbouwbedrijven 2x of vaker aan de slag kunnen?
    Zie ook de voortdurende werkzaamheden aan de N50. :'( >:(

  2. Volgens mij is alleen voor vakantiegangers. Het is daar wel mooi, dat dan weer wel kan Marcel M. nog wel hele stories over vertellen. Maar dan verdienen de vakantiegangers een Zwols-kwartiertje. Tja, lekker belangrijk. Of gaan we nieuwe toeristische uitdagingen aanboren in de kop van Noordholland? Werkt die nieuwe Zwolse Marketeer zo snel 😮

  3. Het wordt een N-weg omdat het kabinet het noorden al jaren beschouwd als een blok aan het been.
    Ja, de gasinkomsten zijn leuk maar het geld blijft lekker in het Westen daarom krijgen we in Zwolle ook een nieuwe spoorbrug ipv een tunnel.

  4. De weg is voor een groot deel ook bedoeld voor de export van Noord-Holland richting Duitsland en verder.
    In den beginne was er het plan om de Markerwaard in te polderen, daar zou dan ook een snelweg vanaf Noord-Holland richting Flevoland door aangelegd worden. Doordat de Markerwaard nooit doorgegaan is, moet nu al dat verkeer over de Houtribdijk (dam tussen Enkhuizen en Lelystad), met de nodige drukte en ongelukken tot gevolg.

    Hoog tijd dus dat er iets gebeurt, maar om de problemen voor te blijven zou dan eigenlijk de N35 ook opgewaardeerd moeten worden, om zo de oost-west-verbinding compleet te maken.

  5. Dus er moeten een A23 en een A35 komen die op elkaar aansluiten?
    De A35 zal via het Vechtdaltracé lopen om aan te kunnen sluiten op de A28.
    Als nou de A23 ook noordelijk van Zwolle op de A28 aan sluit, dan kan er een mooi groot verkeersknooppunt komen.
    Of zullen de Berkummers daar ook weer op tegen zijn?

    Dan maar Bommen Op Berkum.
    Ontstaat er mooi ruimte voor dat knooppunt en zijn wij van dat zeurkousendörpie af. ;D

  6. moeten wel hele zware bommen zijn hoor, de huizen hier zijn niet van het doorsnee gehalte. de meesten hier zijn chirurg of manager bij lokale instellingen dus zoek het maar uit met je alkmaar

  7. geschreven door joop, op 6 november 2008 om 19:07

    moeten wel hele zware bommen zijn hoor, de huizen hier zijn niet van het doorsnee gehalte. de meesten hier zijn chirurg of manager bij lokale instellingen dus zoek het maar uit met je alkmaar

    Pfff….manager bij een lokale instelling…dan stel je wat voor!

    En Joop, wat ben jij eigenlijk? Beroepsklager? Steuntrekker? (Iemand moet daar toch compenseren) Gewoon zielig?

  8. geschreven door dick, op 6 november 2008 om 12:30

    Vind jij niet dat werknemers misschien ook eens op enig moment moeten KIEZEN? Hier of daar wonen, hier of daar werken? Verplicht met de trein komen?

    Nee, dat vind ik niet. In het voorbeeld van mijn collega… Wij werken op projectbasis. Dus zijn volgende project kan zomaar in Amsterdam of Enkhuizen zijn. Voor mij is het ook nagenoeg toevallig, dat ik al twee projecten na elkaar heb die in Zwolle zijn.
    Dan nog het punt "met de trein gaan". Dat kun je zo'n arme jongen niet aandoen! Hij begint om 7.30 uur met werken. En dan zou hij in de trein moeten gaan zitten? (Ik ben niet zo'n fan van het openbaar vervoer ;))

  9. Ok Plantje, komt dus door de aard van je werk. Ze wilden het bij de overheid nal wel stimuleren en misschien wel afdwingen. Las overigens dat het bij de gemeente Zwolle niet gebeurd. Daar komen erg veel mensen van buiten onze mooie stad.

    Maar als je toch verdorie de hele dag op 1 locatie zit, of "eigenlijk altijd" mag de werknemer best wat eisen vind ik. Wonen binnen een straal van zoveel km: verhuiskosten worden gecompenseerd. Weet eigenlijk zeker dat het al wel ergens gebeurd in het land. Jammer dat Zwolle dat niet doet……..ga ik solliciteren (op een baan die vrij komt omdat iemand niet wil verhuizen…) en kan ik eindelijk met de fiets
    naar het werk 😀

    Dan zorg je goed voor jezelf Plantje: de ingehuurde projectboys (nooit technische girls eigenlijk hier) hebben een leuk salarisstrookje. Je van harte gegund natuurlijk 😉 Maar idd voor mensen die voortdurend onderweg zijn of constant ergens anders moeten zijn, kan dit niet gelden.

Reageer