Liggers voor de betonnen brug over de Nieuwe Wetering - Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
Liggers voor de betonnen brug over de Nieuwe Wetering
Foto: ProRail/ Stefan Verkerk

Sporen in dive-under bij Herfte

Zwolle – De dive-under bij Herfte krijgt steeds meer vorm. Die zorgt er straks voor dat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. ProRail zit in de laatste vijf maanden voordat de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte en de dive-under in gebruik worden genomen. Vijf maanden waarin nog een hoop werk wordt verzet.

Tussen station Zwolle en Herfte verdubbelen ze de sporen van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen richting Emmen en Meppel. De spoorverdubbeling is nodig om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen. Treinen rijden ondertussen over de twee nieuwe sporen, zodat ProRail de oorspronkelijke sporen kan aanpakken.

Bij de spoorsplitsing wordt een zogenoemde dive-under gebouwd. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Sporen in dive-under
De bak van de dive-under is klaar en de eerste sporen liggen er in en op. De komende maanden werkt Prorail onder andere aan de bovenleiding. De nieuwe sporen over de dive-under worden in juli aangesloten op de bestaande sporen richting Meppel.

Tijdens de werkzaamheden in juli kan bestemmingsverkeer voor de Herfterlaan gebruikmaken van een tijdelijke overweg. Deze tijdelijke overweg bereidt ProRail nu voor. De oude, lawaaiige, stalen spoorbruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering worden vervangen voor nieuwe betonnen bruggen. Afgelopen maand hesen ze de liggers op hun plek voor de brug over de Nieuwe Wetering.

Werk in meivakantie
Het treinverkeer bij Zwolle is van 28 april tot 4 mei gestremd. Deze dagen staan uiteenlopende werkzaamheden op het programma voor de spoorverdubbeling en dive-under. Van bovenleiding tot kabelwerk in de grond en van spoorwerk tot seinen. Ook op het station gaat men aan de slag met kabels, wisselverwarming, bovenleiding en perrons. Daarnaast vernieuwen ze sporen aan de westkant van het station.

Eind juli worden alle vier sporen tussen Zwolle en Herfte en de dive-under weer gebruikt. Om dit voor elkaar te krijgen, is het treinverkeer bij Zwolle een groot deel van juli (gedeeltelijk) gestremd. Meer informatie hierover volgt nog.

Bron: ProRail

Foto's 5
Voorbereidingen voor de tijdelijke overweg bij de Herfterlaan - Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
Voorbereidingen voor de tijdelijke overweg bij de Herfterlaan
Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
De nieuwe sporen richting Emmen - Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
De nieuwe sporen richting Emmen
Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
De dive-under  bij Herfte  met toekomstige sporen richting Emmen - Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
De dive-under bij Herfte met toekomstige sporen richting Emmen
Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
De dive-under bij Herfte richting Zwolle - Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
De dive-under bij Herfte richting Zwolle
Foto: ProRail/ Stefan Verkerk
Artikel delen:

Reageer