Impuls voor fietsgebruik in Overijssel

Zwolle – De provincie vindt het belangrijk dat iedereen zich gemakkelijk, veilig en vlot kan verplaatsen. Overijssel is een van de provincies met het hoogste fietsgebruik in Nederland. Deze positie staat echter onder druk. Om het gebruik van de fiets weer op het oude niveau te krijgen voert de provincie de ‘Fietsimpuls’ uit.

Een impuls aan het fietsgebruik geven door fietsen aantrekkelijker en veiliger te maken, dat is de achterliggende gedachte van de ‘Fietsimpuls’. Hoofddoel is het stimuleren van het fietsgebruik voor werken, recreëren en het vervoer naar school. Zowel op het platteland als in de dorpen en steden wil de provincie investeren in aantrekkelijke en veilige fietsverbindingen en voorzieningen voor de fiets zoals fietsenstallingen. Hiervoor wordt in de periode 2007-2011 zes miljoen euro ingezet.

De fietspaden in de provincie Overijssel worden zowel voor recreatie als voor woon-werk of woon-school verkeer gebruikt. Er bestaat een zo goed als volledig netwerk van fietspaden voor recreatief en dagelijks gebruik. Om het fietsen verder te bevorderen is het nu tijd voor een fietsimpuls; het fietsen nog aantrekkelijker en veiliger maken.

In het programma Fiets 2009-2011 staan de aanleiding, de ambitie en de beoogde opgaven beschreven om de komende jaren het fietsgebruik in Overijssel te stimuleren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Impuls voor fietsgebruik in Overijssel”

  1. Ik weet niet hoe serieus je was Gezellig, maar ik vind eigenlijk dat je daar best een punt hebt!
    Ik heb een leaseauto waar ik me blauw aan betaal (omdat ik zo nodig iets moest hebben wat boven mijn leasebedrag zit), maar ik fiets dagelijks naar het werk! Dit uiteraard in de eerste plaats voor mijn eigen gezondheid. Maar een belastingvoordeeltje zou nooit weg zijn 😉

  2. Ik heb een leaseauto waar ik me blauw aan betaal (omdat ik zo nodig iets moest hebben wat boven mijn leasebedrag zit), maar ik fiets dagelijks naar het werk!

    Rare jongens die Limbo’ssss… ;D 😀

  3. Mja…. Ik gok dat Limbo Plantje nog op een ‘normale’ fiets rijdt….. De geboren Zwollenaar die nu aan het woord is, houdt er een wat minder gangbare fiets op na (die dus ook dagelijks als utilityfiets gebruikt wordt)

  4. Ik krijg een bepaald bedrag per maand voor woon-werk-vervoer. Of ik nou met de fiets ga of met de auto, dat maakt niet uit.

    Maar we hebben ook het fietsplan. Eens in de 3 jaar mag je 749 euro uitgeven aan een fiets, betaald van je brutoloon. Verder mag je ook eens in de 3 jaar 240 euro (bruto loon) gebruiken voor accessoires etc. voor de fiets.

  5. Euhm…. met een ‘normale’ fiets, bedoel ik een stadsfiets, stationsfiets, hybridefiets, racefiets, opa/omafiets, mountainbike. Ik had het niet over een motorfiets ;D

    Jouw normale fiets is volgens mij niet echt boeiend veel beter voor het milieu dan mijn rijdende (eveneens ongemotoriseerde) banaan op wielen 😉

  6. Aaaaah…zo’n fiets! 🙂 Voel je je daar niet ontzettend onveilig in?

    Ik heb overigens ook nog een motorfiets, maar die staat bij gebrek aan ruimte in de garage in een garage in Limburg. Wordt tijd dat ie weer eens hier naartoe komt.

    Een fietsplan hebben wij niet. Ik werk in dienstverlening, dus er zijn maar weinig collega’s die op de fiets naar het werk kunnen. Toch vind ik, dan men buiten het fietsen alleen ook wel wat meer aandacht aan de gezondheid van de medewerkers mag besteden. Maar nu raak ik wel erg off topic!

  7. Onveilig? Nee hoor. Hoewel mensen anders beweren, zien ze me doorgaans uitstekend (alleen heerst het vooroordeel dan in hun woorden). Verder zit ik lekker warm en droog in m’n stroomlijn, die ook nog enige bescherming biedt tegen minder aangename ontmoetingen.

    Ik ben best blij met die Fietsimpuls. Op mijn gebruikelijke woon-werk-route zal weinig veranderen denk ik. Maar het gebeurt ook nogal eens dat ik de route tussen Zwolle en Kampen rijd. Daar wordt nu stevig aan de weg getimmerd. Diverse irritante plekken worden aangepakt (ruw ’traag’ wegdek wordt verbeterd, op een bepaalde kruising komen fietsers in de voorrang, 2 belachelijke drempels worden verwijderd en meer).

    Ik gebruik graag en vaak de fiets. Alle verbeteringen op fietsinfrastructuur zie ik dan ook graag komen.

    Het zal vast niets met de impuls te maken hebben maar erg opvallend vind ik dat ik de laatste 3 jaar nogal wat collega’s erbij heb gekregen die met de fiets naar het werk gaan. En dan heb ik het over Zwollenaren die in Wezep werken.
    Voorheen waren er heel wat Wezepers/Oldebroekers die ik als collega had met iets van 3 Zwolse collega’s waarvan ik de enige was die echt 100% de fiets gebruikte (zelfs onder de Wezepse/Oldebroekse collega’s werd de auto veel gebruikt).
    Inmiddels zijn er 5 collega’s uit Zwolle bij gekomen (na vertrek van oude collega’s) die redelijk vaak tot nagenoeg 100% van de ritten óók met de fiets doen.
    Oorzaak? Tja…. Zwollenaren…. bikkels natuurlijk ;D
    Neh, ik weet niet. In ieder geval zijn er 2 jonge collega’s bij die zelf nog geen auto hebben of een partner die verder weg werkt en de auto nodig heeft.

    Maar goed, laat de provincie dus maar lekker geld investeren in het aantrekkelijker maken van de fiets. Moet alleen niet TE aantrekkelijk worden. Ik wil niet in de fietsfile komen te staan ;D

  8. De provincie vindt het belangrijk dat iedereen zich gemakkelijk, veilig en vlot kan verplaatsen.

    tsja, dat vind ik ook…alleen willen kwablijklijk de gemeenten Hasselt en Zwolle nog steeds niet meewerken aan het doortrekken van het fietspad over de dijk vanaf Genne. Het blijft elke dag gekkenwerk om over het stukje Doornweg te fietsen!!!

Reacties zijn gesloten.