Holtenbroek pakt de bus terug!

Holtenbroek pakt de bus terug!

Zwolle – De verwachting is dat eind augustus weer een bus, lijn 10, door Holtenbroek Noord gaat rijden. Het wordt een dienstregeling van een halfuur. Dit is een tijdelijke oplossing voor de huidige situatie die tot december 2022 duurt. De actiegroep en aanhang is heel tevreden met dit resultaat.

Op 13 december 2020 werden de bewoners van Holtenbroek als gevolg van het abrupt wegvallen van buslijn 2, met een kater wakker. Een aantal wijkbewoners namen het initiatief en namen contact op met provincie Overijssel, gemeente Zwolle en fracties de Tweede Kamer. In december en begin januari 2021 heeft u uit de media over de actiegroep kunnen gelezen. Daarna bleef het voor het publiek even stil. Echter was de actiegroep achter de schermen druk met overleggen bezig en met voorbereiding voor ons overleg met provincie Overijssel, gemeente Zwolle en adviesbureau Advier.

Het formele overleg vond op 18 maart plaats. De actiegroep, Driezorg, onze adviseur op politieke en bestuurlijke zaken, Brammert Geerling, fractievoorzitter van de Zwolse SP en ons wijkmanager Wim van Hattum was ook voor onze morele steun aanwezig. Namens de provincie was de heer Siemerink aanwezig. De heer Oving vertegenwoordigde gemeente Zwolle en de heer Metz was namens adviesbureau Advier aanwezig. Het overleg ervoeren de actiegroep als positief en productief.

De actiegroep had drie opties als alternatief voor een tijdelijk oplossing op de huidige situatie ingediend:

  1. Met hoge prioriteit geven aan openbaar vervoer voorziening voor de bewoners van Driezorg, door de routes van lijn 1 of 11 aan te passen.
  2. Huidige dienstregeling van lijn 2 maar dan om het halfuur in combinatie met een dienstregeling in de wijk ook om het halfuur.
  3. Als geen oplossing noch voor Holtenbroek noch voor de Aa-landen gevonden kon worden, herintroduceren van de lus Holtenbroek – Aa-Landen zoals wij die een aantal jaren geleden kenden. Voorstel was ook om dan de bus om het halfuur te laten rijden.

“Bij onze voorstellen diende de actiegroep rekening te houden met het beperkte budget van zowel de provincie als van de gemeente, afname van busreizigers en goede aansluiting met de (streek)bussen en treinen.”

“De provincie en de gemeente heeft onze input en de inbreng van onze lotgenoten uit de Aa-landen overwogen en presenteerden op 31 maart een voorstel. Het voorstel moest ook aan gedeputeerde Boerman en wethouder Dogger gepresenteerd worden. Zij dienden eerst hiermee in te stemmen voordat het officieel werd. Op 20 april ontvingen wij het verlossende woord; zowel de gedeputeerde als de wethouder stemden in met het voorstel.”

De tijdelijke oplossing wordt voor Holenbroek als volgt:

  1. Lijnen 2 en 4 houden hun route en doorkoppeling, maar gaan van 4x per uur naar 2x per uur.
  2. Er komen nieuwe lijnen 10 (door Holtenbroek Noord) en 13 (Aa-landen Noord) die ook 2x per uur gaan rijden en een doorkoppeling op elkaar hebben.
  3. In de avonduren en in het weekend rijden alle lijnen 1x per uur.
  4. Lijnen 2 en 10 houden onderling een patroon van om de 15 minuten. Dat betekent dat lijn 2 aansluiting van en naar de trein houdt, voor lijn 10 is de overstaptijd een stuk ruimer. De route van lijn 10 is tot het moment dat deze persbericht werd uitgebracht, onbekend.

Deze wijziging kan waarschijnlijk eind augustus worden doorgevoerd. De tijdelijke oplossing duurt tot december 2022.

De voorbereidingen voor de langdurige concessie, 10 jaar, lopen nu al. De provincie gaf aan niet te kunnen garanderen dat de tijdelijke oplossing later structureel overgenomen wordt. De actiegroep gaf aan in ieder geval structureel en gedegen openbaar vervoer voorziening voor Holtenbroek te verwachten. Zij verwezen naar de uitval van de lijnen 1 en 11 van 22 tot en met 24 maart jl. Toen zat een heel groot deel van de wijk zonder openbaar vervoer.


De dichtstbijzijnde halte was Deltion college. In extreme gevallen, een loopafstand van een half uur. “Dit is niet voor herhaling vatbaar, mag niet en kan niet. De wijk is te groot om niet door een bus bediend te worden. In het bijzonder omdat alle politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s lieten doorschemeren fors in het openbaar vervoer te willen investeren. Tevens hadden wij aangeboden om voor input bij de langdurige concessie als klankbord betrokken te willen worden.”

De actiegroep hoopt dat alle betrokkenen lessen uit deze ervaring trokken:
• Besluiten van alleen achter het bureau werken meestal in de praktijk niet.
• Het openbaar vervoer niet alleen een transportmiddel is maar raakt ook het welzijn van de busreizigers.
• Als Nederland de klimaatdoelen wil halen, fors in het openbaar vervoer geïnvesteerd dient te worden. Zoals iemand tijdens het overleg opmerkte; ‘maak het openbaar vervoer aantrekkelijk’.
• De Maatschappij dat zijn wij met zijn allen!

De actiegroep en aanhang is heel tevreden met dit resultaat. “Een dank aan onze vrienden en onze gesprekpartners van de provincie, gemeente Zwolle en adviesbureau Advier.”

Artikel delen:
Reacties 3
  1. Helaas lees ik niks over lijn 3. Deze route is ook zomaar gehalveerd en rijdt anders dan voorheen. En in het weekend rijden er helemaal geen bussen meer… verplicht een taxi nemen wanneer je met de trein bent weggeweest ….. belachelijk!!!


    ⚠️ Meld

  2. Ik zie vooral studenten met een OV-kaart in al die bussen. En buiten de spits zijn de bussen vooral leeg. Ook voor al die ritten betaalt de belastingbetaler, want die worden echt niet gedekt door de ‘betalende’ maar vooral incidentele reiziger. Halveren van lijnen? Opheffen is beter.


    ⚠️ Meld

  3. Hey Marco, lekker egoïstisch ben jij zeg…. Mensen die geen auto hebben of kunnen betalen moeten het volgens jou maar lekker uitzoeken. T


    ⚠️ Meld

Reageer