Stadshagen heeft primeur met uitzetten KPN-kopernetwerk - Foto: KPN
Foto: KPN

Stadshagen heeft primeur met uitzetten KPN-kopernetwerk

Zwolle – De Zwolse wijk Stadshagen heeft samen met vijf andere gebieden in Nederland met glasvezel de primeur. KPN heeft daar het kopernetwerk uitgezet, waardoor alle klanten nu internetten en tv-kijken via snel glasvezel.

KPN vervangt op grote schaal zijn kopernetwerk door glasvezel. Op ruim 2,8 miljoen adressen is dat al gebeurd en de komende vijf jaar komen er nog eens miljoenen adressen bij. Daar waar glasvezel ligt wordt het kopernetwerk uitgezet. Zwolle Stadshagen is een van de zes proefgebieden waar als eerste de knop omging. Dat is dinsdag gebeurd in de telefooncentrale aan de Oude Wetering 19. In Stadshagen zijn zo goed als alle 8100 adressen voorzien van een werkende glasvezelaansluiting.

Jort Wever, bij KPN programmadirecteur ‘Glas aan Koper uit’: “Het uitzetten van het kopernetwerk is de start van een nieuw tijdperk, het tijdperk waarin supersnel internet via glasvezel de standaard wordt. De ervaring die we onder andere in Zwolle opdoen helpt ons, zodat we vanaf 2023 op grotere schaal in heel Nederland afscheid kunnen nemen van het kopernetwerk op plekken waar glasvezel beschikbaar is.”

De telefooncentrales in de proefgebieden zijn gehuisvest in grote gebouwen. Deze gebouwen zijn niet meer nodig, want een glasvezelcentrale neemt niet eens een tiende van de ruimte in. In Zwolle Stadshagen wordt de centrale ontmanteld en krijgt een woonbestemming. Kopercentrales nemen niet alleen veel ruimte in beslag, maar verbruiken ook nog eens flinke hoeveelheden stroom.

Jort: “Alleen in Zwolle is de energiebesparing al bijna 120.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan het stroomverbruik van circa 35 huishoudens. En we hebben honderden van dit soort kopercentrales in Nederland die we op termijn uit gaan zetten. Met de overstap naar glasvezel maakt Nederland dus niet alleen een stap vooruit in de digitale samenleving, het is ook nog eens stukken duurzamer. Daarnaast kunnen we in veel gevallen de markante en beeldbepalende panden als het ware teruggeven aan de maatschappij.”

Jort: “In het algemeen ervaart de klant glasvezel als een verbetering van zijn woning, ook als hij op dezelfde snelheid blijft zitten. De klant is over het algemeen erg enthousiast over glasvezel. Het is de technologie van de toekomst.”

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Leuk , maar dan moet je wel aangesloten zijn op glasvezel,niet in mijn geval en dus zit je zonder internet en tv , al een aantal maanden ,goed geregeld 😭😭😭😭
    gemodereerd

  2. Beste Aalt van den Brink, dit is uiteraard niet de bedoeling. Vanuit KPN NetwerkNL hebben we er veel aan gedaan om iedere klant met provider tijdig van juiste informatie te voorzien, zodat alle klanten zonder onderbreking konden overstappen naar glasvezel. Kunt u ons laten weten om welke adres en provider het gaat?


    ⚠️ Meld

Reageer