Picnic opent geautomatiseerd fulfilmentcenter in Zwolle

Picnic opent geautomatiseerd fulfilmentcenter in Zwolle

Zwolle – Online supermarkt Picnic vestigt een geautomatiseerd fulfilmentcenter op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle.

Eerder kondigde Picnic de ontwikkeling van gerobotiseerde fulfilmentcentra in Utrecht en Rotterdam aan. Het Zwolse centrum krijgt een vloeroppervlak van 45.000 vierkante meter en bevat onder meer geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines die door Picnic zelf zijn ontwikkeld.

Het distributiecentrum op Hessenpoort gebruikt de modernste technologie om aan ruim 200.000 gezinnen per week de boodschappen te kunnen leveren. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 400.000 kratten om producten in op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. Impact Vastgoed is de ontwikkelaar, CBRE is verantwoordelijk voor de verhuur. In september dit jaar start de bouw.

Robotkarretjes
“In het distributiecentrum zullen robotkarretjes rondrijden die de spullen naar medewerkers brengen”, aldus medeoprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys, verantwoordelijk voor de distributiecentra en fulfilmentcenters. “Medewerkers hoeven dan de tros bananen alleen nog maar van het voorraadkratje in het klantkratje te leggen.” Ook in de diepvriescel gaan robots rondrijden, een primeur voor Europa. Picnic startte in september 2015 in Amersfoort en heeft inmiddels 650.000 klanten in ruim 125 Nederlandse plaatsen die hun boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen met een van de ruim 1000 elektrische bezorgwagentjes. De omzet verdubbelde in 2020 naar 500 miljoen euro, in 2021 moet dat 1 miljard zijn. In 2018 begon Picnic in Duitsland en onlangs maakte het bedrijf bekend van start te zijn gegaan in de Franse regio Valenciennes.

Minder voedselverspilling en verpakkingsmateriaal
Er is door een team van robotics-specialisten bij Picnic jarenlang gewerkt aan de technologie, die ook gebruikmaakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het hypermoderne centrum zal voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief zet Picnic een ongekend grote stap in de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van steden.

Hoewel het fc geautomatiseerd is en heel efficiënt werkt, heeft het straks nog steeds veel arbeidskrachten nodig, naar schatting 1000 man. Om deze banen in te vullen gaat Picnic samenwerken met de gemeente Zwolle. Wethouder René de Heer: “Wij zijn blij dat na Wehkamp en DHL nu opnieuw een speler van belang hier een vestiging gaat bouwen. Picnic onderstreept met zijn keuze het grote belang van Hessenpoort als grootschalig en strategisch bedrijventerrein voor de regio Zwolle. De goede bereikbaarheid van Hessenpoort is daarbij zeker een belangrijke factor geweest. Met de komst van duizend nieuwe arbeidsplaatsen bevestigt Zwolle zijn positie als tweede banenmotor van Nederland. Ons streven blijft om ieders talent in stad en regio te kunnen benutten.”

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.

Over Topwerklocatie Hessenpoort
Hessenpoort huisvest verschillende toonaangevende bedrijven. Het bedrijventerrein is met zijn ligging direct aan de A28 uitstekend bereikbaar en toekomstbestendig. Het heeft een eigentijdse uitstraling, een kwalitatief hoogwaardige inrichting en een actieve ondernemersvereniging. Innovatie en duurzaamheid staan er hoog in het vaandel. Er is in en buiten de stad veel belangstelling voor deze toplocatie.

Artikel delen:

Reageer