Het einde van het neoliberalisme in muziektheatervoorstelling Carrousell

Foto: Charlie Feld

Zwolle – Mensen snakken wanhopig naar de zomervakantie en sommigen dromen zelfs van een luxe en exclusieve cruise of safari naar een verre exotische bestemming.

“Als de prik is gezet dan begint de pret” is een sleutelzin uit de muziektheatervoorstelling Carrousell van theaterfirma Linea Rekta, die afgelopen vrijdag haar première beleefde in theaterwerkplaats Grote Voort. In de voorstelling worden vier reisbureaumedewerkers opgezweept ten koste van alles exclusieve vakantiereizen te verkopen aan klanten die het eigenlijk niet kunnen betalen.

Er moet verkocht worden en de verkoper met de beste salescijfers wordt een Tesla in het vooruitzicht gesteld, degenen met de laagste scores kunnen hun biezen pakken. De wereld bestaat nu eenmaal uit winnaars en verliezers en het hele leven is een genadeloze wedstrijd tegen elkaar.
De acht jonge acteurs van Linea Rekta en hogeschool ArtEZ onder regie van Jordi Kwakkel hebben weinig voorbereidingstijd gehad, maar dat is niet te merken. De vier verkopers met stropdas in slecht zittende kantoorpakken, kromgetrokken schouders, bleke gezichten, smalle bekjes en met wallen onder de ogen spelen hun rollen vol overtuiging. Iedereen vecht voor zijn eigen targets en collega’s zijn niet te beroerd elkaars klanten af te pakken. Ieder voor zich. Er wordt geslijmd en gedreigd en de officemanager is ook maar een pion van het hoofdkantoor, die wordt gepiepeld door haar eigen commerciële medewerkers. De mallemolen van list en bedrog verwijst naar de uitwassen van het neolibelarisme. “Het leven is niet eerlijk.” Het maatschappijkritische script is geschreven door Mick Lindo en is een gitzwarte komedie, wars van elk moreel besef en een aanklacht tegen de dolgedraaide marktwerking.
Muzikaal wordt de voorstelling ondersteund door muzikant en componist Thomas Bernhard Hengeveld. Het is geen vrolijke theatervoorstelling en de muziek kan daarom niet harmonieus genoemd worden. Er gaat dreiging uit van de dreunen en harde slagen op de grote basdrum. Het hoge en soms onvoorspelbare tempo van de muziek duwt en trekt aan de choreografie. De percussie-instrumenten en slagen op de marimba jagen de spelers op. “We moeten doorgaan, doorgaan en doorgaan tot we er bij neervallen.”