Grote en rake klappen aan de oevers van de IJssel

Zwolle โ€“ Grote en rake klappen van de heimachines breken de stilte van het rustige park Het Engelse Werk aan de Zwolse zijde van de IJssel. Zowel aan de Gelderse, als aan de Overijsselse oever is men volop bezig met de werkzaamheden voor de nieuwe spoorbrug over de rivier.
Deze spoorverbinding, ontworpen door Quist Wintermans Architecten uit Rotterdam en te bouwen door de combinatie Welling/Zรผblin/Donges, maakt deel uit van de nieuw aan te leggen Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad.


Oude en nieuwe spoorbrug over de IJssel

De eerste geraamtes van de pijlers hebben zich boven het maaiveld in de uiterwaarden verheven. In totaal zullen er 18 pijlers worden geplaatst. De brug zal de Rijnvaarthoogte krijgen, hetgeen betekent dat de brug een hoogte van 9,10 meter boven het hoogste waterniveau zal bereiken.

Grote en rake klappen aan de oevers van de rivier…

Voor meer foto's klik op "Lees verder"

Noeste bruggenbouwers uit Slowakije, Duitsland en Nederland worden kleine mensen bij de hoogte van deze grote kolossen. Kilometers staal zullen worden verwerkt in het hart van de pijlers, die deze nieuwe spoorbrug straks moeten dragen.


Kilometers staal worden verwerkt …

Tegen de Geldersedijk inspecteerden vrijdagmorgen experts van het gespecialiseerde bedrijf REASeuro, in het kader van een uitgebreid en minutieus explosievenonderzoek, de zware kleibodem. Op de vlakke uiterwaarden werden hiervoor detectors gebruikt, tegen de schuine helling van de dijk was dit echter niet mogelijk en zijn voor deze onderzoeken geavanceerde dieptetechnieken ter hand genomen.

Door middel van historisch onderzoek en detectiewerkzaamheden van REASeuro, zijn in oktober jl twee vliegtuigbommen (Engelse 500 pounders) gelokaliseerd en door de Explosieven Opruimings Dienst (EOD) vernietigd.
In de tweede helft van 2010 zal de nieuwe IJsselspoorbrug naar verwachting worden opgeleverd. Weblog Zwolle zal u in de bouwperiode regelmatig van de vorderingen op de hoogte houden.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. Prachtige foto's en ook goeie informatie. Wat kan de mens toch veel denk je dan als je dit ziet.
    Jammer dat de oude spoorbrug gaat verdwijnen. Die vind ik indrukwekkend en vooral als de trein passeert. Ik heb gelukkig nog veel foto's ook van toen de trein brandend tot stilstand kwam.
    Wist u trouwens dat destijds de BB rekening hield met een ramp op de brug. Dan ging men uit van het feit dat het bewegend deel omhoog stond en de trein er aan kwam razen……………. (betonblokken omlaag)!
    Gelukkig is dit rampsenario nooit uitgekomen.

  2. Ik denk eerlijk gezegd dat het tegenwoordig haast onmogelijk is om nog tegen die betonblokken aan te rijden met een trein. Waarom? De trein heeft ATB, waarbij je komende vanaf Amersfoort – mits je geen vaart mindert – wordt stilgezet na het sein bij Netelhorst (die zal dan geel geven en dat is Vmax 40 km/h) – en vanaf Zwolle is dat ter hoogte van Hogeschool Windesheim. Mocht dat niet helpen, dan staat er nog een rood sein dat door de machinist tijdig moet worden opgemerkt. Dan heb je nog de dodemansknop: die moet de machinist ook regelmatig 'bedienen' (ingedrukt houden en een keer in de zoveel tijd even loslaten)… als dat gewoon keurig gebeurt dan is de machinist gewoon wakker en ziet hij de brug vanzelf wel op tijd dicht zitten waarbij hij nog tijdig een snelremming kan uitvoeren…

    Eigenlijk is het een bijna zo goed als waterdicht systeem dus.. Maar laat die nieuwe brug er maar snel komen ๐Ÿ™‚

Reageer