Assendorp krijgt reflecterend fietspad en de primeur van twee duurzame fietspaden - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp

Assendorp krijgt reflecterend fietspad en de primeur van twee duurzame fietspaden

Zwolle – Op een deel van de Wethouder Alferinkweg ligt vanaf begin volgende maand een innovatief fietspad. Vrijdag tekenden wethouder William Dogger en Gert Brunink, directeur van Schagen Infra, de intentieovereenkomst in Parkpaviljoen de Wezenlanden. Ook werd een bord langs de Wethouder Alferinkweg onthuld.

De gemeente en de wegenbouwer grepen vandaag, de dag van de duurzaamheid, aan om de handtekeningen te zetten. In de afgelopen jaren heeft de aannemer nieuwe asfalt- en betonproducten ontwikkeld. Het fietspad langs de Wethouder Alferinkweg in Zwolle is uitgekozen als pilotlocatie om deze mengsels aan te brengen en te monitoren. In vijf proefvakken van zestig meter lang worden deze aangebracht. Bijzonder hieraan is dat ze allemaal gericht zijn op duurzaamheid en circulariteit. Dat wil zeggen dat er minder gebruik wordt gemaakt van nieuwe grondstoffen en dat er wordt bespaard op CO2.

Het gaat onder andere om White Topping. Daarbij wordt er een dunne laag beton over het bestaande asfalt aangebracht. Dat gebeurt net voorbij de kruising met de Marsweg. Het asfalt hoeft niet afgevoerd te worden, waardoor er minder afvalstoffen zijn. Daarom is dit een duurzame oplossing. Ook is het aanbrengen van slechts een dunne betonlaag bij White Topping voldoende, waardoor er ongeveer 25 procent op nieuw materiaal bespaard wordt.

De andere vier producten worden achter elkaar aangebracht rondom de kruising met Park de Wezenlanden. Onder deze kruising liggen kabels en leidingen. Bij werkzaamheden hieraan moet normaal gesproken een stuk van het wegdek verwijderd worden en daarna voorzien worden van nieuwe verharding. Daarom komt hier het zogeheten Ritspad te liggen. Het beton wordt in dit proefvak in één geheel aangebracht. Maar als het nodig is kunnen er delen uit het pad worden gehaald. Bijvoorbeeld als er werkzaamheden aan de kabels en leidingen onder het pad uitgevoerd moet worden. Daarna kan het betonelement eenvoudig teruggeplaatst worden.

Betonafval uit andere projecten uit Zwolle wordt gebruikt als grondstof voor de nieuwe betonverharding van het Reductiepad, dat naast het Ritspad komt te liggen. Zo wordt de CO2-belasting verminderd. Het Recyclepad is erop gericht om materiaal zo veel mogelijk opnieuw te gebruiken in combinatie met zo min mogelijk cementgebruik. Er kan een recyclepercentage van 97 procent worden behaald. Niet eerder zijn het Reductiepad en het Recyclepad toegepast, dus de gemeente Zwolle heeft hiermee de primeur.

Bij het aansluitende proefvak met Reflexcrete wordt de betonverharding voorzien van glasparels. Deze lichten op als fietsverlichting erop schijnt, waardoor de veiligheid verbetert. Door Reflexcrete kan worden bespaard op openbare verlichting. Op andere locaties werd tot nu toe alleen de bermverharding ingestrooid. Op de Wethouder Alferinkweg wordt voor het eerst een pad over de hele breedte van glasparels voorzien.

Foto's 3
Assendorp krijgt reflecterend fietspad en de primeur van twee duurzame fietspaden - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Assendorp krijgt reflecterend fietspad en de primeur van twee duurzame fietspaden - Foto: Peter Denekamp
Foto: Peter Denekamp
Artikel delen:

Reageer