Leerlingen fleuren Winkelcentrum Diezerpoort op met 180 gevelstenen

Leerlingen Aquamarijn groep 5 met leerkracht Bob Monsma, kunstenaressen Jacomijn Schellevis en Katja Kaduk
Foto: Tamara Raijer

Zwolle – In het erfgoededucatieproject Jij & de Wijk maakten leerlingen van basisschool de Smaragd, de Springplank en de Aquamarijn de afgelopen weken kennis met een aantal oude beroepen uit het Dieze van 1900.

Na een korte kennismaking met de touwslager, de tramrangeerder, de wasvrouw, de verpleegster van het oude Sophia ziekenhuis en de hoefsmid, maakten de leerlingen een eigen gevelsteen. Dit gebeurde onder begeleiding van kunstenares Jacomijn Schellevis en illustratrice Katja Kaduk. Sommigen lieten zich daarbij inspireren door een van de oude beroepen uit de wijk. Anderen maakten een gevelsteen voor het beroep dat zij later zelf willen kiezen. De gevelstenen zijn tot 10 november te zien in Winkelcentrum Diezerpoort.

De tentoonstelling in het winkelcentrum is onderdeel van het erfgoededucatieproject Jij & de Wijk. Dit schooljaar draait dit project op 5 verschillende basisscholen in zowel de Diezerpoort als in Assendorp.

Jij & De Wijk is een initiatief van Het Oversticht, ANNO, Stadkamer en ErUit en wordt mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie, het Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel en het Fonds voor Amateurkunst. Voor het ontwikkelen van de lessen is nauw samengewerkt met de deelnemende basisscholen, Theaterdocent Charlotte Ebbers, Kunstenaars Marieke Opmeer, Fotografe Betty Zieltjens, Illustratrice Katja Kaduk, keramiste Jacomijn Schellevis, Studio Z, Het Zwolse Sint Michaëlsgilde en het Dominicanenklooster.

Foto's 2
Leerlingen fleuren Winkelcentrum Diezerpoort op met 180 gevelstenen - Foto: Tamara Raijer
Foto: Tamara Raijer
Leerlingen Aquamarijn groep 5 met leerkracht Bob Monsma, kunstenaressen Jacomijn Schellevis en Katja Kaduk - Foto: Tamara Raijer
Leerlingen Aquamarijn groep 5 met leerkracht Bob Monsma, kunstenaressen Jacomijn Schellevis en Katja Kaduk
Foto: Tamara Raijer

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)